SMS Premium i Direct Billing – porównanie metod płatności

SMS Premium i Direct Billing – porównanie metod płatności
SMS Premium to popularna metoda płatności, która znana jest chyba każdemu. Wykorzystywana jest z reguły podczas telewizyjnych loterii czy w trakcie akcji charytatywnych. Jeśli chodzi o Direct Billing, jest to metoda o wiele mniej popularna. Można powiedzieć, że dopiero raczkuje w Polsce, choć coraz więcej firm decyduje się na jej wykorzystanie. Dowiedz się, jakie są najważniejsze różnice pomiędzy Direct Billing i SMS Premium!

Direct Billing – co to jest?


Direct Billing to stosunkowo nowa metoda płatności, która pojawiła się w Polsce kilka lat temu. W niektórych krajach znana jest jako mobile payment, m-payment czy mobile billing. DB pozwala na dokonywanie drobnych płatności przy pomocy telefonu – jest to zatem metoda bardzo wygoda. Wystarczy podać swój numer telefonu i czekać na SMS–a z potwierdzeniem transakcji. Znajdzie się w nim PIN lub hasło, przy pomocy którego można będzie aktywować usługę. W zależności od tego, czy dany telefon jest na kartę czy na abonament, kwota zostanie odliczona z rachunku lub doliczona do faktury od operatora. 

Choć Direct Billing nie jest jeszcze bardzo popularną metodą płatności w Polsce, coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie tej metody i udostępnienie jej swoim klientom. Tak naprawdę przy pomocy DB można płacić za różne usługi, na przykład za dostęp do internetowych magazynów, za filmy, gry i aplikacje mobilne, a nawet za bilet parkingowy czy bilet do kina. 

SMS Premium – co warto wiedzieć? 


Usługi SMS Premium chyba nikomu nie trzeba już szczegółowo wyjaśniać. Każdy z nas wysyłał kiedyś SMS-a na fundację pomagającą dzieciom, na telewizyjną loterię czy podczas głosowania w programie rozrywkowym. SMS-y Premium związane są ze specjalnym zakresem numerów skróconych – z reguły składają się one z czterech lub pięciu cyfr. Na podany numer należy wysłać wiadomość o określonej treści. Co bardzo ważne, kwota za SMS Premium jest jednakowa dla wszystkich sieci komórkowych i nie jest zależna od planu abonamentowego. 

Choć SMS-y Premium nie są najbardziej popularną metodą płatności, mają zaskakujące grono swoich zwolenników. Wiele osób właśnie przy pomocy SMS-ów Premium płaci za dostęp do płatnych treści, takich jak gazety, komiksy, muzyka, filmy czy książki. Nie sposób nie wspomnieć tutaj o organizacjach pozarządowych, które w większości wykorzystuję tę metodę płatności. 

SMS Premium i Direct Billing – porównanie


Choć Direct Billing i SMS-y Premium wydają się być do siebie bardzo podobne, istnieją pomiędzy nimi pewne bardzo duże różnice. Są one istotne szczególnie z punktu widzenia firm, które chcą wprowadzić dla swoich klientów którąś z tych metod płatności. 

Popularność


Ostatnie lata pozwalają przypuszczać, że najlepsze czasy metody Direct Billing dopiero przed nami. Metoda ta staje się coraz bardziej popularna. Zupełnie inaczej wygląda kwestia SMS-ów Premium. Po nowelizacji ustawy z 2018 roku wiele osób zdecydowało się na całkowite wyłączenie możliwości wysyłania i otrzymywania wiadomości premium. Nadal jednak istnieje spore grono osób, które cenią sobie taką metodę płatności. SMS-y Premium nadal doskonale sprawdzają się przy wszelkiego rodzaju loteriach czy akcjach charytatywnych. Direct Billing to z kolei propozycja dla nowoczesnych firm, które chcą poszerzać zakres swoich usług, a także dla osób, które chcą spróbować czegoś nowego. 

Indywidualne stawki vs. z góry określone kwoty


W przypadku SMS-ów Premium do wyboru są tylko z góry określone kwoty, na przykład 3 złote plus VAT. Klient zapłaci zatem 3,69 zł. Nie ma tutaj możliwości wyboru innej kwoty niż te, które są z góry określone. Co prawda ich zakres jest dość duży, jednak dla wielu firm może to być niewystarczające. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku metody Direct Billing. Firma może samodzielnie ustalać kwotę, na przykład 0,59 zł czy 3,33 zł – panuje pełna dowolność. W przypadku gier, muzyki czy magazynów online indywidualne stawki to o wiele lepsza opcja niż z góry określone kwoty. 

Jeśli chodzi o SMS Premium, warto pamiętać o limitach – klienci mogą ustawiać je samodzielnie, a ich przekroczenie nie będzie możliwe. W przypadku Direct Billing nie ma wyznaczonych limitów, a pojedyncze płatności mogą sięgać nawet 300 zł. 

Prowizja 


W przypadku metody Direct Billing prowizja jest o wiele wyższa niż przy SMS Premium. Dla wielu firm to ostateczny i decydujący argument za wprowadzeniem DB. Przy SMS-ach Premium prowizje wynoszą z reguły około 50%. Przy Direct Billing mogą one sięgać nawet 75%, co w istotny sposób przekłada się na zysk firmy. Przy okazji warto wspomnieć, że sposób rozliczania płatności DB jest bardzo prosty i umożlwiia prowadzeniem przejrzystej księgowości, co jest kolejnym argumentem, przemawiającym za tą metodą. 

Co jest lepsze – Direct Billing czy SMS Premium?


Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. W niektórych przypadkach lepiej sprawdzą się SMS-y Premium, w innych natomiast metoda płatności Direct Billing. Oczywiście w każdym przypadku warto dawać klientom wybór i oferować im jak największą ilość metod płatności, jednak ostateczna decyzja powinna być zależna od rodzaju biznesu. SMS-y Premium lepiej sprawdzają się na przykład przy loteriach, a Direct Billing przy usługach o mocno zróżnicowanych cenach. Jedno jest pewne – korzyści płynące z zastosowania tych metod płatności są realne, dlatego warto wykorzystać ich potencjał już teraz. 

Popularne artykuły

Direct Biling, czyli mobilne płatności

Stale rośnie popularność usługi Direct Billing, która umożliwia dokonanie płatności za pośrednictwem telefonu. Nie należy jej mylić z płatnościami zbliżeniowymi NFC, które w skrócie polegają na zbliże (...)

Czytaj więcej arrow right
SMS Premium i Direct Billing – porównanie metod płatności

SMS Premium to popularna metoda płatności, która znana jest chyba każdemu. Wykorzystywana jest z reguły podczas telewizyjnych loterii czy w trakcie akcji charytatywnych. Jeśli chodzi o Direct Billing, (...)

Czytaj więcej arrow right
Płatności SMS Premium, czy przelew bankowy?

Jest to odwieczny dylemat usługodawców, czy metody płatności ograniczyć tylko do przelewu bankowego, czy również rozszerzyć o płatności sms premium. Przelew bankowy jest to klasyczna metoda rozlicze (...)

Czytaj więcej arrow right