Wykorzystanie SMS i IVR Premium na Polskim rynku
Informacje o śmierci SMS-ów na rzecz komunikacji internetowej (m.in. poprzez serwis Facebook i inne komunikatory dostępne w smartfonach) są mocno przesadzone. W Polsce liczba wysyłanych krótkich wiadomości tekstowych systematycznie rośnie i ten trend na pewno utrzyma się jeszcze w 2015 roku. Z SMS-ów korzysta codziennie ponad 96% użytkowników telefonów komórkowych. Wśród nich coraz więcej jest osób, które korzystają z SMS-ów Premium. W siłę rośnie także IVR Premium, czyli zastosowanie systemu automatycznych połączeń głosowych numerów Premium.
SMS Premium i IVR Premium
SMS Premium to stworzony z myślą o komercyjnym zastosowaniu system krótkich wiadomości tekstowych o podwyższonej opłacie. Tego typu SMS-y są wykorzystywane do pobierania płatności za konkretne usługi – np. za udział w konkursie, pobieranie gier, czy płatności za dostęp do treści w internecie, filmów VoD itp. Na podobnej zasadzie działa IVR Premium (Interactive Voice Response), czyli system interaktywnej obsługi głosowej. Usługa ta działa na numerach o podwyższonej opłacie (tzw. Premium Rate) i pozwala na dokonanie płatności przez połączenie telefoniczne (np. za infolinie, konkursy czy dostęp do płatnych treści). W tym przypadku wyróżnia się dwa rodzaje płatności:
- Pay Per Call (opłata pobierana za samo wykonanie połączenia)
- Pay Per Minute (opłata pobierana w zależności od długości połączenia).
Rynek telekomunikacyjnych usług Premium w Polsce
W ostatnich latach widać, że diametralnie zmienia się struktura ruchu w sieciach telekomunikacyjnych na polskim rynku. Kilkakrotnie wzrosła liczba specjalnych numerów o podwyższonej płatności, co świadczy o ich niewątpliwej popularności. Wpływy z usług IVR Premium w sieciach stacjonarnych regularnie maleją na rzecz wzrostu analogicznych usług w sieciach komórkowych. W tym segmencie z kolei usługi SMS Premium powoli stają się popularniejsze niż usługi głosowe. Szacuje się, że to właśnie SMS będzie najpopularniejszą metodą mikropłatności.
Badania wskazują, że wśród wszystkich użytkowników posługujących się na co dzień telefonami komórkowymi 27,8% deklaruje korzystanie z usług o podwyższonym koszcie. Przeciętny konsument korzystający z usług Premium to młoda osoba z dużego miasta i z wyższym wykształceniem. Wśród nich niecałe 50% korzysta z SMS-ów Premium kilka razy w miesiącu, a aż 16% - kilka razy w tygodniu. Ponad połowa badanych przyznaje, że na usługi o podwyższonym koszcie jest w stanie przeznaczyć do 5 zł miesięcznie, a 20% - do 15 zł. Co ciekawe, w ostatnim roku wzrosła ilość osób, które wydają miesięcznie ponad 100 zł na usługi Premium.
Za co płacimy SMS-ami i połączeniami głosowymi?
Według danych statystycznych Polacy najchętniej dokonują mikropłatności SMS-ami i połączeniami Premium za akcje charytatywne, rozrywkę i konkursy. Wśród różnych celów wykorzystania usług o podwyższonej płatności znajdują się:
- Akcje charytatywne (np. wspieranie fundacji) – 40,9%
- Rozrywka (dzwonki, tapety, gry) – 38,5%
- Konkursy (audio-tele, quizy) – 28,8%
- Głosowanie w programach telewizyjnych, audycjach radiowych i internetowych – 21,4%
- Dokonywanie płatności – 18,3%
- Dostęp do serwisów informacyjnych – 9,7%
- Zakup mobilnych wersji gazet i czasopism – 7,9%
- Zakup biletów komunikacji miejskiej lub miejsc parkingowych – 6,5%
- Zakup materiałów edukacyjnych (np. nauka języków obcych, porady itp.) – 5,4%
Dlaczego SMS Premium i IVR Premium cieszą się popularnością?
To łatwy i szybki sposób na dokonanie płatności. Nie trzeba wykonywać skomplikowanych operacji czy przelewów bankowych – wystarczy zwykły telefon (niekoniecznie smartfon) i możliwość wykonania jednego połączenia lub wysłania wiadomości. Wśród powodów, dla których konsumenci nie decydują się skorzystać z usług Premium ponad połowa wskazuje zbyt duży koszt SMS-ów i połączeń lub brak potrzeby korzystania z takich usług. Nie bez znaczenia jest także fakt, że prawie 30% respondentów nie posiada wiedzy na temat usług Premium, a niecałe 20% nie korzysta z nich w obawie przed oszustwem.
Z udostępnionych wyników badań jasno wynika, że obok akcji charytatywnych, to szeroko rozumiana branża rozrywkowa zyskuje najwięcej na usługach Premium. Dokonywanie mikropłatności za dostęp do serwisów internetowych, informacji, mobilnych wersji czasopism czy materiałów edukacyjnych to wciąż niewielki odsetek wszystkich wysyłanych SMS-ów i płatnych połączeń. Nie ulega jednak wątpliwości, że rynek usług SMS i IVR Premium będzie w przyszłości się rozwijał.