SMS Premium i Direct Billing – porównanie metod płatności

SMS Premium to popularna metoda płatności, która znana jest chyba każdemu. Wykorzystywana jest z reguły podczas telewizyjnych loterii czy w trakcie akcji charytatywnych. Jeśli chodzi o Direct Billing, jest to metoda o wiele mniej popularna. Można powiedzieć, że dopiero raczkuje w Polsce, choć coraz więcej firm decyduje się na jej wykorzystanie. Dowiedz się, jakie są najważniejsze różnice pomiędzy Direct Billing i SMS Premium!

Direct Billing – co to jest?


Direct Billing to stosunkowo nowa metoda płatności, która pojawiła się w Polsce kilka lat temu. W niektórych krajach znana jest jako mobile payment, m-payment czy mobile billing. DB pozwala na dokonywanie drobnych płatności przy pomocy telefonu – jest to zatem metoda bardzo wygoda. Wystarczy podać swój numer telefonu i czekać na SMS–a z potwierdzeniem transakcji. Znajdzie się w nim PIN lub hasło, przy pomocy którego można będzie aktywować usługę. W zależności od tego, czy dany telefon jest na kartę czy na abonament, kwota zostanie odliczona z rachunku lub doliczona do faktury od operatora. 

Choć Direct Billing nie jest jeszcze bardzo popularną metodą płatności w Polsce, coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie tej metody i udostępnienie jej swoim klientom. Tak naprawdę przy pomocy DB można płacić za różne usługi, na przykład za dostęp do internetowych magazynów, za filmy, gry i aplikacje mobilne, a nawet za bilet parkingowy czy bilet do kina. 

SMS Premium – co warto wiedzieć? 


Usługi SMS Premium chyba nikomu nie trzeba już szczegółowo wyjaśniać. Każdy z nas wysyłał kiedyś SMS-a na fundację pomagającą dzieciom, na telewizyjną loterię czy podczas głosowania w programie rozrywkowym. SMS-y Premium związane są ze specjalnym zakresem numerów skróconych – z reguły składają się one z czterech lub pięciu cyfr. Na podany numer należy wysłać wiadomość o określonej treści. Co bardzo ważne, kwota za SMS Premium jest jednakowa dla wszystkich sieci komórkowych i nie jest zależna od planu abonamentowego. 

Choć SMS-y Premium nie są najbardziej popularną metodą płatności, mają zaskakujące grono swoich zwolenników. Wiele osób właśnie przy pomocy SMS-ów Premium płaci za dostęp do płatnych treści, takich jak gazety, komiksy, muzyka, filmy czy książki. Nie sposób nie wspomnieć tutaj o organizacjach pozarządowych, które w większości wykorzystuję tę metodę płatności. 

SMS Premium i Direct Billing – porównanie


Choć Direct Billing i SMS-y Premium wydają się być do siebie bardzo podobne, istnieją pomiędzy nimi pewne bardzo duże różnice. Są one istotne szczególnie z punktu widzenia firm, które chcą wprowadzić dla swoich klientów którąś z tych metod płatności. 

Popularność


Ostatnie lata pozwalają przypuszczać, że najlepsze czasy metody Direct Billing dopiero przed nami. Metoda ta staje się coraz bardziej popularna. Zupełnie inaczej wygląda kwestia SMS-ów Premium. Po nowelizacji ustawy z 2018 roku wiele osób zdecydowało się na całkowite wyłączenie możliwości wysyłania i otrzymywania wiadomości premium. Nadal jednak istnieje spore grono osób, które cenią sobie taką metodę płatności. SMS-y Premium nadal doskonale sprawdzają się przy wszelkiego rodzaju loteriach czy akcjach charytatywnych. Direct Billing to z kolei propozycja dla nowoczesnych firm, które chcą poszerzać zakres swoich usług, a także dla osób, które chcą spróbować czegoś nowego. 

Indywidualne stawki vs. z góry określone kwoty


W przypadku SMS-ów Premium do wyboru są tylko z góry określone kwoty, na przykład 3 złote plus VAT. Klient zapłaci zatem 3,69 zł. Nie ma tutaj możliwości wyboru innej kwoty niż te, które są z góry określone. Co prawda ich zakres jest dość duży, jednak dla wielu firm może to być niewystarczające. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku metody Direct Billing. Firma może samodzielnie ustalać kwotę, na przykład 0,59 zł czy 3,33 zł – panuje pełna dowolność. W przypadku gier, muzyki czy magazynów online indywidualne stawki to o wiele lepsza opcja niż z góry określone kwoty. 

Jeśli chodzi o SMS Premium, warto pamiętać o limitach – klienci mogą ustawiać je samodzielnie, a ich przekroczenie nie będzie możliwe. W przypadku Direct Billing nie ma wyznaczonych limitów, a pojedyncze płatności mogą sięgać nawet 300 zł. 

Prowizja 


W przypadku metody Direct Billing prowizja jest o wiele wyższa niż przy SMS Premium. Dla wielu firm to ostateczny i decydujący argument za wprowadzeniem DB. Przy SMS-ach Premium prowizje wynoszą z reguły około 50%. Przy Direct Billing mogą one sięgać nawet 75%, co w istotny sposób przekłada się na zysk firmy. Przy okazji warto wspomnieć, że sposób rozliczania płatności DB jest bardzo prosty i umożlwiia prowadzeniem przejrzystej księgowości, co jest kolejnym argumentem, przemawiającym za tą metodą. 

Co jest lepsze – Direct Billing czy SMS Premium?


Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. W niektórych przypadkach lepiej sprawdzą się SMS-y Premium, w innych natomiast metoda płatności Direct Billing. Oczywiście w każdym przypadku warto dawać klientom wybór i oferować im jak największą ilość metod płatności, jednak ostateczna decyzja powinna być zależna od rodzaju biznesu. SMS-y Premium lepiej sprawdzają się na przykład przy loteriach, a Direct Billing przy usługach o mocno zróżnicowanych cenach. Jedno jest pewne – korzyści płynące z zastosowania tych metod płatności są realne, dlatego warto wykorzystać ich potencjał już teraz.