Historia SMS Premium

Mija właśnie 15 lat, od kiedy SMS-y o podwyższonej opłacie zagościły na dobre w Polsce. Jednak prawdziwa historia SMS Premium sięga 1998 roku, kiedy w USA wysłano pierwszą taką wiadomość.

Krótkie wiadomości tekstowe

Prace nad systemem krótkich wiadomości tekstowych były prowadzone przez francusko-niemiecki zespół już w latach 80-tych XX wieku. Pierwsza wiadomość SMS została wysłana w Wielkiej Brytanii dokładnie 3 grudnia 1992 roku w sieci Vodafone przez Neila Papwortha do jego współpracownika i zawierała życzenia świąteczne. Początkowo SMS-y miały służyć do komunikacji pomiędzy siecią komórkową, a abonentem, m.in. w celu informowania o awariach sieci czy o nowych wiadomościach na poczcie głosowej. Pierwsze SMS-y dla klientów sieci komórkowych udostępniono dopiero w 1993 roku w Finlandii. Możliwość wysyłania wiadomości miał tylko jeden model telefonu Nokia i tylko w obrębie jednej sieci, a sama usługa nie cieszyła się zbytnią popularnością. W ciągu kolejnych 7 lat sytuacja zupełnie się zmieniła. Do 2000 roku krótkie wiadomości tekstowe stały się jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na komunikację między użytkownikami telefonów. Droga do skomercjalizowania i wykorzystania potencjału SMS-ów była już bardzo prosta.

Komercyjne zastosowanie SMS

Szybko odkryto, że krótkie wiadomości tekstowe mogą nie tylko służyć do komunikacji, ale również do dostarczania klientom usług i treści cyfrowych, takich jak wiadomości, prognoza pogody, informacje finansowe czy dzwonki na telefon. Pierwszy w historii płatny dzwonek został ściągnięty przez SMS Premium w 1998 roku. Na początku usługa była dostępna tylko dla wybranych telefonów marki Nokia. Zaledwie 4 lata później rynek płatnych dzwonków przekroczył wartość 1 mld dolarów i rozwijał się dalej. Jednocześnie rosło zapotrzebowanie na wykorzystywanie SMS-ów Premium dla innego rodzaju usług, m.in. systemu głosowania (televoting), akcji charytatywnych lub mikropłatności dla drobnych usług w internecie.

SMS Premium w Polsce

1 marca 2001 roku na polskim rynku pojawiła się pierwsza usługa SMS Premium. Wprowadzenie wiadomości o podwyższonej opłacie związane było z pojawieniem się w Polsce pierwszego programu typu reality-show - Big Brother. Telewidzowie mogli głosować na ulubionych uczestników również za pomocą SMS-ów. System wiadomości Premium szybko się u nas przyjął, zwłaszcza dla wszelkiego rodzaju SMS-owych konkursów i głosowań. Usługa SMS Premium długo kojarzyła się tylko z televotingiem lub ściąganiem dzwonków i tapet, jednak z biegiem czasu jej zastosowanie uległo zmianie. Dziś SMS Premium święci triumfy jako szybka i prosta metoda internetowych mikropłatności, zwłaszcza wśród graczy komputerowych i mobilnych.

Na świecie SMS Premium jest często wykorzystywaną metodą mikropłatności również poza internetem. Za pomocą wiadomości można kupić bilet, opłacić miejsce parkingowe czy zapłacić za film VOD. Również u nas SMS Premium ma się dobrze i wciąż toruje sobie drogę jako metoda płatności w coraz różniejszych komercyjnych dziedzinach.